Parlem amb Josep i Miquel Palà, gerents i segona generació de la empresa familiar Tallers Palà, SA.


Feu-nos cinc cèntims sobre els orígens de la vostra empresa.
La empresa la va fundar el nostre pare, Miquel Palà i Bonvehí, el 1962. Inicialment va ser un taller familiar dedicat a la mecanització de peces. A dia d’avui, és el taller metal·lúrgic més antic de Manresa, i segon de la comarca de Bages.

Quines han sigut les etapes principals que heu viscut durant tots aquests anys?
El primer taller Palà es va ubicar a la zona de l’Institut Lacetània. Aquest taller, aviat va quedar petit i el 1970 ens vam traslladar al barri de Poblenou, prop de l’Escorxador de Manresa. Anys més tard, el 1982, ens vam instal·lar on ens trobem actualment, a la zona de la Pujada Roja, on disposem d’unes instal·lacions de 5000m2, dels quals, més de 1000m2 conformen el taller, la oficina i magatzem.

La nostra filosofia, ha sigut sempre la millora continua en quan a maquinària i serveis. Un taller petit, dintre ciutat, no et permet créixer. Si vols incrementar en maquinària i activitat, necessites més espai.

Quines dificultats tècniques heu hagut d’afrontar?
La qüestió principal, és la formació. Personalment, no hem parat mai de formar-nos i més ara que la tecnologia va més ràpid que la màquina. En aquest sector, com en tots, cal estar al dia.

Quina tipologia de clients teniu? Per quins sectors treballeu?
A Tallers Palà, fem qualsevol tipus de peça per maquinària agrícola i alimentació. També treballem per obres públiques i equipaments així com per la industria textil.

Un sector que no hem tocat mai, és el de l’automoció, però treballem per tots els altres. Estem especialitzats en acers inoxidables, tot i que ho toquem tot. En quan a producció, ens dediquem tant a rameses mitjanes com grans, tot i que si cal també mecanitzem prototips, tot i que no és el què més fem. Podem produir peces des de diàmetre 40-50mm fins a 450mm.

Perquè us escolleixen els vostres clients?
Del nostre Pare, vem aprendre que la qualitat es el valor primordial de la nostra empresa. Podem ser més cars que la nostra competència en quan a preu, pero a canvi garantim la qualitat i rapidesa en la entrega.

Puntualment, se’ns pot escapar algun client per preu, però a la llarga, si garanteixes la qualitat, la visió simplista sobre si una cosa sembla cara o no, es veu completament diferent. Evitar problemes i sobretot rebutjos, és el que el client més agraeix. Arriba un moment, en que el client paga per no tenir problemes i sobretot rebutjos.

A Tallers Palà, treballem per aconseguir un rebuig zero, comprovant les peces a peu de màquina, amb la qual les nostres peces van directes a fabricació, evitant que el nostre client hagi de fer control de qualitat.

Amb la nostra manera de treballar ens hem guanyat el reconeixement dels nostres clients. Tenim clients de 20, 30 i 40 anys perquè no donem problemes i els cuidem, això ho diu tot. Els anys 90, tothom encarregava peces a Xina i hi van haver molts problemes, sovint havent de tornar remeses enrere. Al final, treballar des d’aquí surt més a compte en comparació.

Un altre dels nostres valors principals, és que sempre ens hem esforçat per rodejar-nos de bons assessors i professionals especialistes en cad-cam. Així, com la formació continua dels nostres treballadors. D’aquesta manera, estudiem cada prototip i peça, per millorar i optimitzar la producció.

Quin és la vostra manera de treballar?
Cada dia és un repte, cada peça nova. La competència, ens fa avançar. Cal treballar ràpid i bé, amb gent qualificada i amb les màquines i software més idonis del mercat.

La nostra manera de treballar és formar un equip familiar, amb especialistes en cada especialitat, on tothom aporta la seva idea. Saber escoltar és la millor manera per arribar a la trobar la solució per encarar cada projecte o peça de la millor manera. On no arribem individualment, hi arribem com a equip.

Per què es reconeguda i valorada la vostra empresa?
Com ja hem dit, tenim clients de tota la vida, perquè treballem bé, amb rapidesa i qualitat. I sobretot donant un bon servei al client i evitant donar problemes.

Com encareu el futur?
No parem, malgrat el context actual de pandèmia. Som un taller petit i calculem cada pas. No només es tracta de crèixer. Estudiem detingudament la inversió en cada nova maquina o tecnologia, optimitzar, no quedar-se parat. Cal estar al dia.

En la nostra opinió, el futur es la especialització, ja sigui coletatge, rectificador, entallador… en definitiva, buscar la millora contínua i entre tots treballar en xarxa i que el client quedi content.

Per acabar, que hi afegirieu?
La figura de l’aprenent. Aquest és un mal endèmic en el mon laboral en general: falta gent qualificada. El jovent no veu amb bons ulls els oficis, consideren que és embrutar-se les mans. Els oficis han d’estar ben reconeguts i saber que tenir un ofici et pot permetre guanyar-te molt bé la vida.

El problema no és la falta de feina, és la falta de mà d’obra. L’ofici s’ha perdut i la falta de reconeixement és un problema molt greu i pot ser la mort del sector. Falta gent formada en oficis, qualificada i amb ganes. No tot es pot fer amb robots.

By | 2022-02-28T10:55:16+01:00 28 February 2022|General|0 Comments

About the Author:

Secretaria