Parlem amb Carles Farràs, Cap de Producció de la Fundació de la Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família, de l’Arquebisbat Barcelona.

Parlem amb Carles Farràs, Cap de Producció de la Fundació de la Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família, de l’Arquebisbat Barcelona.

–             En els treballs actuals i previstos quina importància tenen els metalls i els elements metàl·lics en la construcció dels elements de la basílica?

Tenen molta importància. A l’època en que el Temple de la Sagrada Família fou concebut es va preveure construir-lo en pedra massissa. En aquell època les estructures de formigó armat tot just es començaven a utilitzar i no era una tècnica normalitzada.

Amb la normativa actual, un edifici de pública concurrència ha de complir amb paràmetres de seguretat pel que fa a riscs de cismes i vent i per això, en el nostre cas, és necessari utilitzar el formigó armat i les estructures d’acer. Fa moltíssims anys que es fa servir el formigó armat. De fet, ja en vida de Gaudí, ja el va començar a utilitzar en el terminal de la Torre de Sant Bernabé de la Façana del Naixement, que va ser la primera en acabar-se. És a dir, Gaudí ja va apostar per aquest nou material en aquell moment.

El 2014, vam començar a fer servir les barres corrugades d’acer inoxidable en l’estructura. Aquesta decisió fou presa un cop assumit el repte de construir el cimbori central, que el conformen les 6 torres més altes del Temple. Es va prioritzar l’ús d’un material, que tot i ser molt més car que l’acer al carbono, minimitzes de cara el futur el manteniment a punts a més de 100 m d’alçada. Fou així com vam començar a emprar la barra corrugada en inoxidable.

–             Com us ha afectat la Covid en l’execució de l’obra?

Segons la planificació prèvia a l’arribada de la covid, l’objectiu era acabar la Basílica el 2026. En aquell moment el ritme de construcció era frenètic. A partir de l’arribada de la pandèmia, hem tingut una baixada de producció a causa de tenir la basílica durant un llarg període de temps tancada sense generar cap ingrés. Malgrat tot, les obres han anat continuant a un ritme molt menor. L’any passat es va acabar el Terminal la Torre de la Mare de Déu, coronada amb l’Estel, un fet molt simbòlic per la ciutat de Barcelona.

Amb tot això, ara com ara no ens hem marcat una data d’acabament, tenint en compte la incertesa actual. La nostra il·lusió és acabar les sis torres del cimbori central l’any 2026, les torres més altes de la Basílica. Llavors bàsicament quedarà acabar la Façana de la Gloria.

–             A Galera, a la Catalunya Central, hi teniu el centre de muntatge dels elements que després instal·leu en acabat a l’obra, quina importància té en tot el procés?

Galera, té molta importància, ja que a banda de  ser un centre de proves dels diversos elements constructius de la Basílica, és també un gran magatzem d’espera per totes aquelles peces ja preparades per quan hagin de ser col·locades a l’obra. Cal disposar de la producció amb suficient antelació per evitar problemes de subministrament.

El més important, però és el premuntatge, on s’ajunten i es preparen peces petites que conformen elements més grans. Aquests elements es proven i s’encaixen prèviament com un gran trencaclosques. Un cop muntats, es desmunten en parts que puguin ser transportades i posteriorment es munten a l’obra. Això ens dona una facilitat de treball, ja que no és el mateix que treballar a més de 100 metres d’alçada. Ens ajuda a guanyar rapidesa en el muntatge.

Aquest sistema de treball es va idear poc abans del 2010, en vista a la visita del Sant Pare per la consagració de la basílica, en què s’havia de tenir tot l’interior cobert.

–             Ens consta que compteu amb tallers metal·lúrgics que us produeixen els elements metàl·lics que hi instal·leu. Quina importància tenen aquestes empreses en tot el procés constructiu?

Tenen molta importància, ja que comprem la matèria primera directament a les foneries i després la servim als nostres tallers col·laboradors que ens conformen les diferents estructures metàl·liques. Són tallers que compleixen amb la normativa 1090, per estar homologats per fabricar aquestes estructures. De la Catalunya Central treballem amb Tecmec, sobretot en mecanitzats de peces. També treballem amb Getsa i Oximecano, de Navarcles i Sant Fruitós respectivament, que fan talls amb làser i oxitall.

–             En les estructures heu fet servir barres d’acer inoxidable corrugat, ens podries donar més detalls? Quines qualitats? Amb quin concepte constructiu? Quantes tones?

Concretament, utilitzem acer inoxidable dúplex 2205 o l’1.4462 per les seves particularitats, ja que té unes característiques diferents respecte de l’acer normal, ja que al ser dúplex és ferrític, imanta i dona unes bones qualitats mecàniques necessàries per a l’estructura i a la vegada al ser austenític es molt més dúctil i mal·leable i té molta millor resistència a la corrosió. És un acer amb altes qualitats mecàniques i de durabilitat a la corrosió. Te un PRE (Pitting Resistance Equilvalent) que és la resistència a la corrosió de 38. S’anomena 2205, perquè te un 22% mínim de crom i un 5% mínim de níquel en la seva composició. S’utilitza en l’estructura interna que va revestida de formigó, en les 6 torres del cimbori central, de Jesucrist, la Mare de Déu i els Quatre Evangelistes i la sala del creuer situada a la base de la torre de Jesucrist. Tot això està construït amb una estructura de formigó armat feta amb acer inoxidable dúplex. Pel que fa a la pedra, que és la pell de la basílica, estem parlant de blocs macisos de pedra amb dues cares vistes, l’interior i l’exterior. En l’interior d’aquests blocs de pedra hi ha uns orificis on s’hi ubiquen unes peces massisses d’acer inoxidable Dúplex adherides amb resina d’epoxi que mitjançant unes barres d’acer s’uneixen entre elles i és tensen, conformant els panells que acabaran esdevenint la pell de les torres del cimbori central.

–             Quins elements de metall hi ha en l’estel acabat d’instal·lar a la Torre de la Mare de Déu?

L’Estel és l’element final del terminal de la Torre de la Mare de Déu. L’estel té una estructura d’acer inoxidable Dúplex revestida de vidre laminat juntament amb un vidre artístic translúcid amb relleu, que li dona aquesta visió especial quan està il·luminat de nit.

–             Els materials que esteu utilitzant en aquest moment no són els que devia haver previst Antoni Gaudí en la concepció de la Sagrada Família?

Gaudí començà a usar formigó armat i barres d’acer llises, molt diferent de les quals es fan servir actualment. Avui en dia comprem l’acer inoxidable Dúplex directament a foneria a fàbriques de diversos llocs d’Europa com Suècia, Anglaterra, Itàlia i també del nord d’Espanya. Comprem producte pla, xapes de 2 mm fins a 100 mm de gruix. També comprem producte llarg de secció quadrada o circular i barra corrugada inoxidable de 6  a 40 de diàmetre.

  •     Els nous materials com l’acer inoxidable quins canvis han suposat?

Sobretot la durabilitat. Poder garantir unes prestacions molt més altes de l’edifici de cara el futur per evitar tasques de manteniment i garantir la seva durabilitat durant centenars d’anys. Mil anys, com les esglésies romàniques!

–             La creu que coronarà la torre de Jesús  estarà fabricada amb vidre i acer. Serà la culminació de l’obra, el punt més alt, el cim de tot. Ens pot explicar quina estructura tindrà, pes i dimensió. I l’altura màxima que tindrà aquest punt, el més alt de tots.

La Torre de Jesús, portarà estructura d’acer i vidre, tal com la va preveure Gaudí. En aquests moments s’està fent el projecte.

–             La pregunta final és obligada: quan l’acabareu completament?

Avui en dia, no tenim data, tot i que d’aquí un parell d’anys, quan la situació actual torni a la normalitat esperem que ja pugui aventurar una possible data de finalització.

By | 2022-01-26T16:07:26+01:00 26 January 2022|General|0 Comments

About the Author:

Secretaria